Je hoort het al jaren, de sportsponsoring is aan het veranderen of is veranderd. Alleen een bord langs het veld voldoet niet meer, sponsor zijn op zoek om het merk te ‘laden’. Daarnaast is de totale investering in de Nederlandse sportsponsoring de laatste jaren gedaald. Wat is er veranderd binnen de verenigingen en kleine sporten? Bij de ene heel veel bij de andere heel weinig tot niets.
Het blijft bij sommige verenigingen nog gewoon ‘vragen om geld’. Dat zijn over het algemeen ook de verenigingen die het op sponsorgebied moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Laat als club zien wat je allemaal te bieden hebt! Iedere sponsor wil graag zien dat de sponsoring ook daadwerkelijk wat oplevert. Maar hoe doe je dat?
Je doelgroep ‘echt’ kennen
Kleine sporten of verenigingen hebben een hele specifieke doelgroep als bijvoorbeeld leden, ze kennen ‘hun’ leden, sponsoren, fans en volgers. De verenigingen zijn lokaal geworteld in de maatschappij en hebben daardoor de sympathie van de inwoners van hun dorp of stad. Bijna iedereen is betrokken bij een sportclub of -vereniging en heeft hier vaak een warm familiair gevoel bij.
Een klein aantal (vaak actieve) leden rond je club zorgen voor het binnen halen van sponsoren. Dit kan gelden voor zowel de bakker op de hoek tot een grote landelijke bank. Waar zit die toegevoegde waarde dan voor de sponsor? Een voorbeeld voor de plaatselijke slager; hij levert een heerlijk broodje warm vlees bij de plaatselijke club, die de club uiteraard voor een mooie en eerlijke prijs verkoopt en daar ook nog winst op maakt. Deze is verpakt in kartonnen bakje waar een leuke aanbieding op staat voor de koper bij de plaatselijke slager. Wanneer deze weer ingeleverd wordt in de winkel van de slager ontvangt het lid een speciale aanbieding en de club een mooie kickback als extra sponsoring. En zie hier een mooie samenwerking. Deze kickback sponsoring kun je natuurlijk ook gemakkelijk digitaal realiseren. De mogelijkheden zijn met de nieuwe technieken natuurlijk oneindig.
Betrokkenheid en authenticiteit als middel
Maar natuurlijk is dat niet alles, de lokale clubs zijn met een beetje fantasie de nieuwe kerk en verkondigen het evangelie van verbinden en saamhorigheid. Deze nieuwe kerk kenmerkt zich door een hoge betrokkenheid bij de lokale bevolking. De club is nog authentiek en sluit aan op de belevingswereld van de regio. En is dat nou niet precies wat de meeste merken juist willen uitstralen en waar ze in willen voorzien: authenticiteit en aansluiten op de beleving van de klant!
Veel mooie A-merken gaan steeds meer lokaal sponsoren. Clubs verder helpen in hun ontwikkeling en ondersteunen waar de club dat het meeste nodig heeft in plaats van alleen financiële steun. Ben jij als club klaar om deze hulp te ontvangen? Kun jij voor deze merken ook de toegevoegde waarde zijn?
De merken willen niet alleen zichtbaar zijn. De positieve uitstraling en het gevoel bij (potentiële) klanten iets toe te voegen aan wat hun drijft, de vereniging of clubs waar ze zelf door gevormd zijn, is daarbij het hulpmiddel bij uitstek. Het verbeteren van de maatschappij is belangrijk drijfveer geworden voor deze merken.
Sponsoring is vooral marketing en soms sales
Marketing is niet te vergelijken met sales. Marketing is veel meer het gevoel bij het merk, zodat je merkt ‘op popt’ wanneer men je product of dienst nodig heeft. Dit gebeurt door een positieve ervaring die er is geweest met het merk. En daar schuilen de kansen voor de kleine sporten en clubs om samen met deze merken toe te treden tussen de oren van de leden, supporters, sponsoren en volgers. Het gaat om een partnership, zoek wat je elkaar te bieden hebt en maak de sponsor onderdeel van je club.
Zo is de kleine sport of vereniging niet ten dode opgeschreven, maar sterker nog: dan zijn deze clubs springlevend en toekomstbestendig!