Against the status quo!
Samenwerken met een ambitieuze sporter is altijd leuk, zeker als Sportmarketingbureau. Wanneer het dan om de Nederlands kampioen gaat is dat natuurlijk nog mooier. De Nederlands kampioen Alpine Skiën wel te verstaan. Wie weet dat er überhaupt een Nederlands kampioen alpine skiën bestaat? Wie in Twente weet dat hij uit deze regio komt? Welke Haaksbergernaar weet dat hij of zij een Nederlands kampioen in hun midden heeft? Wat mij betreft in ieder geval veel te weinig!
Anders dan de naam doet vermoeden ‘HaaksBERGEN’ is het hier redelijk, nou ja zeg maar gewoon helemaal vlak. Toch bleek dat de jonge Steffan Winkelhorst uit Haaksbergen talent heeft om met een noodgang (met meer dan 100 km per uur) door poortjes van een berg af te skiën. Steffan wil gaan behoren tot de beste 30 alpine skiërs van de wereld. Hierbij doet hij een aanval op de gevestigde orde zoals de Oostenrijkers, Noren, Duitsers, Zwitsers en Fransen die de wereldtop aanvoeren met Marchel Hirscher als absolute godfather.
De commerciële uitdaging
Een mooie sportieve uitdaging voor Steffan, maar ook zeker een commerciële uitdaging voor Sport2Inspire. Er zijn middelen nodig om de top te bereiken zoals goede trainers, fysio’s, de beste materiaalman en de beste materialen. Er zijn kosten voor reizen en ga zo maar door.
Sport2Inspire is geïnspireerd door de sportieve uitdaging van Steffan en wil daarbij zijn commerciële expertise inzetten om deze uitdaging te realiseren.
Misschien is de commerciële uitdaging nog wel groter dan de sportieve. NOC*NSF heeft moeite om (extra) sponsoren (die een substantiële bijdrage leveren) aan TeamNL te verbinden. Schaatsploegen en schaatstoppers van de Olympische spelen (OS) 2018 zoeken bijna allemaal merken of bedrijven die zich als sponsor willen linken.
Waarom wil Sport2Inspire toch Steffan ondersteunen?
Allereerst om Steffan. Hij is een ambitieuze sporter met een helder doel en zoals we dat in de sport zeggen ‘er zit een goede kop op’. Een beetje regionale en zelfs plaatselijke trots is ons als sportmarketingbureau uit Haaksbergen en de enige in Oost-Nederland ook niet vreemd. Daarnaast is skiën een sport die als topsport (nog) niet groot is in Nederland, maar wel als vrijetijdsbesteding door vele mensen wordt beoefend. Ruim 1 miljoen Nederlanders zoeken elk jaar de sneeuw op voor een skivakantie.
En Steffan gaat als een malle, hij stond aan het einde van het vorige seizoen 208ste van de wereld, aan het einde van dit seizoen staat hij op 83ste plek. De laatste stap, die richting de top 30, moet de komende jaren worden gezet. Met als hoogtepunt kwalificatie voor de OS 2022.
Skiën is een te mooi sponsorplatform om te laten liggen
Sport2Isnpire ziet ook wel dat wanneer het om sponsoring binnen het skiën gaat dat er ook nadelen zijn, dat de topsport nog niet het aanzien heeft wat het verdient, maar dit weegt volgens ons niet op tegen de voordelen voor merken en bedrijven om zich te verbinden aan skiën. Ik som er een paar op:
- Met skiën maak je geweldige content
- Het is een fantastische kijksport
- Je komt met klanten en relaties op geweldige plekken in de wereld
- Na het schaatsen is skiën het meest bekeken onderdeel van de Olympische spelen op televisie (ruim 3 miljoen mensen).
- Sinds 1952 heeft er al geen Nederlander meer deelgenomen aan de OS alpineskiën, wat doet het voor een merk als die dat samen met Steffan wel weet te realiseren?
Terwijl je ook kunt zeggen dat de weg ernaartoe misschien nog wel belangrijker is dan de droom zelf; ook voor het merk. Hierbij is de juiste activatie en storytelling zeer relevant en daarbij lever je als merk een directe bijdrage aan een droom van een toekomstig rolmodel.
Sport2Inspire heeft samen met markteffect onderzoek laten uitvoeren voor Steffan. Ruim een kwart van de Nederlanders volgt het wedstrijdskiën, bijna driekwart van die Nederlanders wil op de hoogte gehouden worden van de resultaten van de Nederlandse skiërs. Mooie cijfers die aangeven wat de potentie van Steffan en het skiën in het algemeen is in Nederland.
De volgende stappen voor Sport2Inspire met Steffan Winkelhorst zijn het verbetering van de communicatie en het verhogen van de naamsbekendheid. Hierbij is het natuurlijk geweldig als een mooi merk de hand durft uit te steken en kan helpen in dit proces. Wanneer we deze commerciële uitdagingen kunnen realiseren is de sportieve uitdaging ook een stap dichterbij. Je gaat zeker van Steffan horen en misschien kunnen we zelfs wel bergen realiseren vanuit Haaksbergen!