De kop is eraf, het Eredivisie seizoen 2017/2018 is weer van start gegaan. En wat voor een start voor mijn club! Heracles Almelo stunt, verrast of hoe je het ook noemt! Een overwinning (2-1) in een thuiswedstrijd tegen Ajax is al best een tijdje geleden (1965). Een uitverkocht huis, drie punten en een recordverkoop in de FanServiceShop. We zijn het seizoen wel eens slechter begonnen. De twee opvolgende wedstrijden uit tegen SC Heerenveen (1-1) en thuis tegen Excelsior (2-2)  verloren we ook niet.

Ik ben trots op onze helden op het veld, maar ook op die op kantoor. De voorbereiding van het nieuwe seizoen start voor ons, de marketing- en communicatieafdeling, wanneer het lopende seizoen nog niet eens halverwege is. En elk jaar is het weer een spannende wedstrijd die we spelen:

  • In welk shirt gaan we volgend seizoen spelen?
  • Hoe gaan we onze nieuwe seizoenkaartcampagne invullen?
  • Wat gaan we toevoegen aan de wedstrijdbeleving van onze fans?

Zomaar enkele vragen die ik als manager Marketing en Communicatie intern stel en waar wij als afdeling invulling aan geven. In deze meerdelige blog: ‘onze’ voorbereiding, vertel ik over de voorbereiding van de afdeling Marketing & Communicatie. In deel 1: de ultieme co-creatie van een wedstrijdshirts.

Supporters betrekken bij alle onderdelen van het nieuwe wedstrijdshirts

Elk seizoen gaan we weer ‘op zoek’ naar een nieuw wedstrijdshirt. Het nieuwe wedstrijdshirt moet uiteraard voldoen aan de hedendaagse technische eisen. Maar het wedstrijdshirt is veel meer dan alleen de uitrusting van de spelers. Het is de tweede huid van een supporter, het clubgevoel dat je kunt aantrekken. Het design moet de clubcultuur en de rijke historie van de club ademen. Wie beter dan onze supporters kunnen dit gevoel verwoorden? Daarom schreven we in november 2016 een ontwerpwedstrijd uit om supporters de mogelijkheid te geven de nieuwe uit- en thuistenues te ontwerpen. We ontvingen ruim honderdvijftig inzendingen. Via verschillende mediakanalen kregen wij aandacht voor onze oproep. Zie hier het artikel op tubantia.nl.

Het ontwerpen op zich was de eerste stap, maar ook bij de tweede en derde stap hebben wij de hulp van onze supporters gevraagd. Door een afvaardiging van supporters, sponsoren, de spelersgroep en de club werden twee ontwerpen voor beide shirts gekozen. Meer dan 2.600 supporters hebben vervolgens gestemd en uiteindelijk verkoos de meerderheid het thuisshirt van Gido Bloem en het uitshirt van Jan Sterk als winnaar. Een mooi voorbeeld van een co-creatie en de nodige earned-media als gevolgd via bijvoorbeeld de Volkskrant.

De lancering van het shirt in onze binnenstad (zie foto) en de pre-order vielen erg goed bij onze achterban; we verkochten een recordaantal wedstrijdshirts in de eerste maand van het seizoen.

De opzet van de procedure voor het bepalen van het wedstrijdshirt loopt parallel aan de seizoenkaartcampagne. In het volgende deel van mijn blog; ‘onze’ voorbereiding, de persoonlijke seizoenkaartcampagne.