In deel één van de blogreeks ‘Onze’ voorbereiding, vertelde ik over de ultieme co-creatie van het nieuwe wedstrijdtenue en deel twee ging over het personaliseren van de seizoenkaartcampagne. In deze derde en tevens laatste blog van de reeks ‘Onze’ voorbereiding ga ik het hebben over de invulling van dé Heracles Almelo beleving.

Als afdeling Marketing en Communicatie willen wij een zo goed mogelijke invulling geven aan de beleving in de regio en rondom wedstrijden. Of in vaktermen, de supporters journey bij Heracles Almelo. Dit wil zeggen, alle contactmomenten van de supporter met de club; van het kopen van een ticket tot de reis naar een wedstrijd, van aansprekende content op onze (Social)Media tot een knallende opening van het nieuwe seizoen. Ons doel is dat alles Heracles Almelo ademt en dat we een optimale beleving creëren voor onze bezoekers, supporters en fans. Bezoekers worden supporters en na je (eerste) bezoek aan Heracles Almelo moet je meteen weer willen langskomen! Een kleine greep….

De reis naar het stadion is een belangrijk onderdeel van de wedstrijdbeleving

Dit seizoen hebben wij voor het eerst, in samenwerking met vervoerspartner OAD, supportersbussen ingezet tijdens de wedstrijd. Supporters hebben aangegeven dat er behoefte is aan ‘georganiseerd vervoer’. Bij wijze van een pilot rijden bij de eerste drie thuiswedstrijden bussen voor onze bezoekers. Vanuit Vroomshoop (via Westerhaar en Vriezenveen), Rijssen (via Wierden) en Tubbergen (via Albergen, Sibculo en Mariaparochie). De supporters arriveren een uur voor aanvang van de wedstrijd en worden voor de deur van het stadion afgezet. De positieve reacties bij eerste drie thuiswedstrijden hebben ons doen besluiten het initiatief door te zetten.

Ik geloof in deze opzet, omdat samen reizen met je plaatsgenoten, vrienden of familie de beleving bevordert en men elkaar hierdoor aanspoort nog meer thuiswedstrijden te bezoeken. De kracht van voetbal in het stadion is dat je deze samen beleeft! En die beleving begint al in onze supportersbussen.

Meer zwart-wit in de regio en het stadion

Eenmaal aangekomen bij het stadion gaan we verder met de zwart/witte beleving. Rondom het stadion zijn de lantaarnpalen voorzien van Heracles Almelo banners en prijkt het logo van Heracles Almelo inmens groot op de gevel van het stadion. Voor veel supporters een mooi fotomoment, net als de grote banner op de gevel die we om de paar maanden vervangen voor een nieuw exemplaar (zie foto).

Onze supporters ontvingen bij de eerste thuiswedstrijd tegen Ajax een bodyflag van onze hoofdsponsor Asito. Daarbij gaven wij onze supporters ook nog eens een mooie waardebon. Deze waardebon was goed voor €10,- korting op het gloednieuwe wedstrijdshirt. Dit stimuleerde de verkoop en zorgde samen met de bodyflags voor nog meer zwart en wit in en rond het stadion.

Asito VIP Limo, ook uit een feestje!

Op de ranglijst van het gemiddelde aantal supporters dat hun club steunt bij uitwedstrijden eindigden wij afgelopen seizoen keurig op de zevende plaats. Om het zwart/wit en Asito ook bij de uitwedstrijden nog meer onder de aandacht te brengen is er een leuke activatie met de naam Asito VIP Limo bedacht. Tijdens de thuiswedstrijd wordt de eerstvolgende uitwedstrijd onder de aandacht gebracht. Tijdens deze thuiswedstrijd trappen bijvoorbeeld de wisselspelers ballen het publiek in. Vang je deze bal, dan ben je verzekerd van een plekje in de Asito VIP limo tijdens de eerst volgende uitwedstrijd. Elke keer weer een spannend moment voor onze supporters. Een mooie samenwerking die zorgt voor positieve exposure voor zowel Asito als Heracles Almelo. Zie hier het artikel op de website over de Asito VIP Limo.

Uiteraard gebeurt er nog veel meer.

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een greep uit alle activiteiten die wij organiseren om de wedstrijd nog meer tot een onvergetelijke beleving te maken. Zo heb ik het nog niet eens gehad over het kidspark bij thuiswedstrijden, de voorwedstrijdjes voor e-teams in het stadion, het voetballen na afloop op het veld, de nieuwsbrief direct na afloop van de wedstrijd met alle info over de wedstrijd, de content op de (Social)Media kanalen, de Club van de Week, eSport en de eBox, etc, etc.

Met deze blogs heb ik jullie een inkijkje willen geven in ‘Onze’ voorbereiding als marketing- en communicatieafdeling van Heracles Almelo. Wij blijven continue bezig om de beleving te verhogen. Net als op het veld is er na elke wedstrijd ruimte voor nieuwe ideeën en optimalisatie van de beleving.   

Voor tips, reacties of aanvullingen op deze blogs of wedstrijdbeleving, neem gerust contact met mij op via m.vanderlee@heracles.nl

Voor meer informatie over het verhogen van de wedstrijdbeleving bij je eigen club of vereniging neem vrijblijvend contact op via martijn@sport2inspire.nl

Deel 1: de ultieme co-creatie van het nieuwe wedstrijdtenuehttp://bit.ly/2wGTq9h

Deel 2: seizoenkaartcampagne met PURL’shttp://bit.ly/2w7SXt9